Sunday, July 20, 2008

My new hobby - Making dolls

Mmmm..Supposed to continue my opinion about oil issue. Tapi malaslah nak pk pasal minyak minyak ni..Kalau bole tanak pk langsung. Bosan aku asek pasal minyak je..Keje minyak, berita dengar pasal minyak, pakcik teksi cakap pasal minyak...Eee...tak bestnya..

So now, I want to talk about my new hobby - making dolls! I was actually searching for soft dolls to buy online. But I did not find any that I like, until I visited one site, which the dolls are really 'alive'. At first I thought there are porcelain/vinyl dolls. Pastu rupanya soft dolls. Cantik gile..Tapi those dolls are expensive kalau nak beli. Then, I noticed that they also sell patterns to sew those fantastic dolls. However, again, although the price is much less than buying the dolls, tapi still belikan? Jadi, aku browse dan browse, found one site - Runo doll maker. She showed step by step how to make dolls - for FREE!

Jadi aku pon tatau semangat ape yang masuk dalam badan ni :) I straightaway said to my husband, "Bang, kita carik mesin jahit jom." Then my husband said, "Nak buat ape? Ayang bukan tau menjahit pon." Adoi...Sabar je la kan...Tapi aku kata la I can learn...Dan dengan baiknya laki aku kata, "OK la, jom kita carik. Tapi kat mana." I said, "I don't know, kat kedai letrik la kot ek?" And you know what, none of electrical shops in Setapak and Wangsa Maju areas sells sewing machine.Baru aku tau. Siap kena gelak lagi ngan mamat kat kedai Wangsa Maju. But anyway, he suggested that I go to Singer shop in Sentul.

So, we went to Sentul. Luckily, my baby was so nice that day. She slept on the way to Sentul. And, wow! Many sewing machines! Dan oleh kerana aku tak pernah menjahit sejak habis kelas kemahiran hidup (form 3 if I am not mistaken), jadi I didn't have a clue what I was looking for. And there was a nice lady in the shop helped me out. She suggested that I buy a simple, basic machine (since I am not expert). Betul jugak. Cheap and OK la...I was looking for one step button hole maker, but she said that the 4 steps is easier and neater...Mmm..ye ke..? Ntah la, I don't know. She showed me a demo..Nampak senang gile die buat..Aku bule buat ke..? Bole, Yakin BOLEH! Jadi, I just said to her, "OK la kak, saya amik yang ni la...."

Go to the 'cashier', then I paid RM845 (if I am not mistaken, lupa dah harga die). Then, again, the nice lady did a complete demo on how to use the machine. Very beneficial..! Aku dah la nak tekan paddle tu pon cam menggigil...Huuhuhuhuhuhu...Then, lepas habis demo, my husband took the sewing machine, masuk dalam kete...and yeah! Aku ade mesin jahit! But where to put? On dining table ka? Mana bole bro...We went to Carrefour, bought one small study table....Yezza..Now I can start my hobby!

Ye ke...? Bole ke start? Nak jahit ape? Mesti la ade kain, polyester fibre fill, etc...Cut short the story, one day, I was not feeling very well, so cakap kat boss, "Boss, nak balik, ade benda peribadi sket" - Dalam English la sbb boss aku Italian. Tak bole nak tulis English, kang kalau die terbaca blog ni...pecah rahsia...huhuhuuhuh. Masa tu maseh awal, then, I straightaway drove to Jalan TAR...Fuyyooo..Mission accomplished. I found all the things that I want there! Now I can really start! Pastu balik umah, I really felt sick....Rupanya my husband and baby were sick as well....Tapi disebabkan semangat yang membara, aku start jugak menjahit beb!

Initially I made the small doll...Tapi jadi sakit hati pulak...Tak sabar aku nak jahit benda kecik kecik ni...So, I changed to Nekomimi doll. Actually wanted to do life size baby doll...Tapi besar sgt - 24". Jadi aku buat yang kecik dulu la...16" doll rasanya..BUt the plan is to do Nekomimi doll with baby doll's ears. Sbb Nekomimi pakai telinga kucing..Tak best nya!

So, up to now...I have finished making the head...Just need to paint the face and glue the hair. But, I need to sew the body, hands, legs, ears and clothes....Mmm..tak sabar nak siapkan...The head is quite complicated because it has 3 layers of cloth. And since I am not an expert in sewing, muka jadi senget sket la...Hahahaha...takpela, asal nampak cam kepala bole la kan...? I will put the picture of the first ever doll that I made here..!

Okess..Time to sleep....ZZZZZZ

1 comment:

Yatie Samsul said...

ke manakah impian mu utk membuat doll? haha... btw, tgk la blog yatie... http://yatiesamsul.wordpress.com/